Οι Ιταλοί θέλουν να...μάθουν ελληνικά!
Ο πολιτισμός μας είναι παντού: Ένταξη της διδασκαλίας της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, στο Ινστιτούτο Γλωσσών – «Νίννι Κασσαρά» του Παλέρμο- παρούσα και η Κρήτη!
Του Μανόλη Αλεξάκη http://www.cretalive.gr
Μια μικρή αλλά δραστήρια ελληνική κοινότητα, μια ζεστή αγκαλιά με περίμενε στο Παλέρμο! Φτάνω εκεί για τα εγκαίνια του Μαθήματος των Νέων Ελληνικών στο Ινστιτούτο Νίννι Κασσαρά .Μια υπηρεσιακή επίσκεψη για την ένταξη της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, σε ένα από τα μεγαλύτερα σχολεία της περιοχής, μετατράπηκε σε ένα ωραίο ταξίδι στη Μεσόγειο και την ελληνική της ομορφιά, την ελληνική της ταυτότητα!
Λίγα λόγια για την Ελληνική Κοινότητα της Σικελίας «Τρινάκρια»
Πρόκειται για μια Κοινότητα που είχε και έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην προσπάθεια επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα, αλλά και πολλές άλλες πρωτοβουλίες όπως εκείνες που συνόδευσαν και πρόβαλαν τους Ολυμπιακούς αγώνες στο εξωτερικό.
Περίπου εκατόν είκοσι οικογένειες. Οι περισσότεροι ήρθαν για να σπουδάσουν και έμειναν εδώ. Ζουν ενταγμένοι πλήρως στην κοινωνία. Εργάζονται στο Πανεπιστήμιο, στο Δήμο, σε δημόσιες υπηρεσίες ή έχουν στήσει τις δικές τους επιχειρήσεις και πάνε καλά! Ζουν επίσης καλά σε μια κοινωνία, που όπως με διαβεβαιώνουν και το διαπιστώνω στις μέρες που μένω εδώ, «δε νιώθεις ποτέ ξένος».
Εδώ δρα η Ελληνική Κοινότητα, με εκδηλώσεις όλο το χρόνο. Ήθη και έθιμα βιώνονται με σεβασμό γιατί είναι ανάγκη βαθιά των συμπατριωτών μας, αλλά μυούνται ταυτόχρονα σε αυτά και οι Ιταλοί φίλοι τους. Συμπληρώνονται με δράσεις που προβάλλουν τη σύγχρονη Ελλάδα και τον πολιτισμό της. Νέα παιδιά, οι περισσότεροι Ιταλοί έχουν γίνει «μέλη» της και συμμετέχουν ενεργά σε κάθε εκδήλωση. Συμμετέχουν και συνδιοργανώνουν και ζητούν να μάθουν για την Ελλάδα όσο γίνεται περισσότερα.
Μάλιστα τελευταία έχουν στήσει και FACE BOOK το οποίο τώρα το οργανώνουν για να επικοινωνούν και να προβάλουν τις δραστηριότητές τους. Η Πρόεδρος η κα Ελένη Ορτολάνι με περιμένει στο αεροδρόμιο και με ενημερώνει για τη δράση τους για την αγωνία τους: «Το σχολείο μας κρατά ζωντανούς». Ο Μάνος Κουβάκης Διευθυντής του CEDIFOP (μιας σχολής για επαγγελματίες δύτες), μου εξηγεί το σκεπτικό των συναντήσεων με τις τοπικές αρχές. Ο Δημήτρης Κατσιρέας, πολεοδόμος που εργάζεται στο Δήμο του Παλέρμο, με ξεναγεί στην Πόλη αποκαλύπτοντας μου τα μυστικά της. Ο Μπάμπης Τσολάκης, γεωπόνος που εργάζεται στο Πανεπιστήμιο, με μυεί στα Σιτσιλιάνικα κρασιά. Ζωντάνια, φρεσκάδα, ευγένεια! Οι άνθρωποι αυτοί ζουν καλά. Είναι καλά εδώ! Το νιώθεις!
Τα μαθήματα
Στην Κοινότητα με τη βοήθεια μιας σχολής καταδύσεων του Μάνου Κουβάκη, γίνονται μαθήματα ελληνικών. Λίγοι οι μαθητές ελληνικής καταγωγής, μα πολλοί οι Ιταλοί ενήλικες, επαγγελματίες, γιατροί, δικηγόροι, περισσότεροι οι φοιτητές που επιλέγουν να μάθουν ελληνικά και τα μιλούν εξαιρετικά! Έρχονται να με συναντήσουν και να ευχαριστήσουν στο πρόσωπό μου την Ελλάδα που υποστηρίζει την πρωτοβουλία αυτή με την παρουσία δυο εκπαιδευτικών και τους δίνει τη δυνατότητα να μάθουν ελληνικά.
Ο Λευτέρης Σακηριανός (ο δάσκαλος!) διδάσκει τα μαθήματα στην Κοινότητα και στο ενταγμένο σχολείο LICEO LINGUISTICO – NINΝΙ CASSARA`. Αλλά δεν κάνει μόνο αυτό. Εμψυχώνει, μαζεύει υλικό, τρέχει παντού.
H καθηγήτρια Αγγελική Βασιλοπούλου διδάσκει στο Πανεπιστήμιο σε φοιτητές του Τμήματος Νεοελληνικών και Βυζαντινών Σπουδών μα και σε άλλους από άλλα τμήματα. Μιλά με πάθος για τον ελληνικό πολιτισμό στης Σικελίας.
Πλήρες πρόγραμμα και οι δυο όλη την εβδομάδα. Και οι δυο εκπαιδευτικοί παθιασμένοι με τη δουλειά τους, το βλέπω στα πρόσωπα των μαθητών τους. Κι αυτοί εδώ έχουν ενταχθεί πλήρως στην κοινωνία.
Τα εγκαίνια του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας, στο ΙΝΣΤΙΤUTO LINGUISTIKO – NINΝΙ CASSARA`
Φτάνω στο σχολείο. Με περιμένει η καθηγήτρια κα Μ… που βοήθησε να υλοποιηθεί αυτή η ιδέα. Η αντιπρόεδρος μας περιμένει και μας μιλά με ενθουσιασμό και έκπληξη για την ανέλπιστη συμμετοχή των παιδιών. Το ενδιαφέρον και η συμμετοχή των μαθητών συγκλονιστικό. Μέχρι στιγμής έχουν δηλώσει πάνω από πενήντα μαθητές, νέα παιδιά που μαθαίνουν καλά τέσσερις γλώσσες. Γι` αυτό θα πρέπει να γίνουν δυο τμήματα.
Συναντώ τους μαθητές στο εναρκτήριο μάθημα. Τα βλέμματα τους θετικά, με ρωτούν για την ελληνική γλώσσα, για την Ελλάδα σήμερα. Θέλουν να έρθουν και να την γνωρίσουν . Τον ελληνικό πολιτισμό τον έχουν δίπλα τους σε όλα τα μνημεία που κοσμούν τη Σικελία από την εποχή της Μεγάλης Ελλάδας και το Βυζάντιο. Τους μιλώ για τη σύγχρονη Ελλάδα, τους συνομήλικούς τους, τις ομοιότητες στη ζωή τους και στα κοινά προβλήματα που τους απασχολούν. Μάτια έξυπνα, Μεσογειακά, με θέληση και πείσμα. Πρόσωπα χαμογελαστά!
Μιλώ με την αντιπρόεδρο του Σχολείου και τους καθηγητές. Η καθηγήτρια κα Rosella Skallone είναι εκείνη που υποστήριξε την όλη πρωτοβουλία και ανέλαβε την οργάνωση του μαθήματος. Είναι εκείνοι που σε συνεργασία με την Ελληνική Κοινότητα δούλεψαν για να γίνει πράξη η ένταξη αυτή. Χαμόγελα και ευχαριστίες! Εξηγώ πως εμείς πρέπει να ευχαριστήσουμε και πως είναι δική μας η τιμή. Συζητάμε τρόπους οργάνωσης της συνεργασίας και άλλες δυνατότητες στη δράση μας, για ανταλλαγές και επίσκεψη των μαθητών τους στην Ελλάδα, στην Κρήτη. Θετική διάθεση και άνεση. Καμιά περιττή τυπικότητα! Γνήσια αισθήματα φιλίας και αναγνώρισης.
Η Έδρα Νεοελληνικών και Βυζαντινών Σπουδών – Το Ινστιτούτο Βυζαντινών Σπουδών
Η Επίτιμη Πρόξενος καθηγήτρια καθηγήτρια κα Ρενάτα Lavagnini έχει την έδρα στο Πανεπιστήμιο και την Προεδρία του Ινστιτούτου. Τη συναντώ στη βιβλιοθήκη του, όπου μελετούν φοιτητές και ερευνητές. Ωραίες εκδόσεις προβάλλουν σωστά τον ελληνικό πολιτισμό της Σικελίας. Η ίδια με λεπτότητα και εν μέσω περικοπών και από το ιταλικό κράτος, εύχεται να παραμείνουν οι εκπαιδευτικοί εκεί για να μη σβήσει αυτή η εστία του ελληνισμού.
Περισσότεροι από σαράντα φοιτητές, παρακολουθούν τα τμήματα γλώσσας στο Πανεπιστήμιο.
Εδώ λειτουργεί και το Ινστιτούτο Νεοελληνικών και Βυζαντινών σπουδών, με φοιτητές Ιταλούς που μελετούν την περίοδο αυτή του ελληνικού πολιτισμού. Η Φραντσέσκα κάνει τη διατριβή της πάνω στο Γεμιστό Πλήθωνα. Ο Ερίκο μεταφράζει Ερωτόκριτο, η Γκαμπριέλα ασχολείται με το Κρητικό Θέατρο.
Μια Ελλάδα στην ψυχή των Σικελών
Το ενδιαφέρον για την ελληνική γλώσσα μεγάλο. Εδώ τα ελληνικά είναι σε μεγάλη εκτίμηση και αρκετοί ντόπιοι θέλουν να τα μάθουν. Εδώ τα Ελληνικά βρίσκονται πολύ ψηλά στην επιλογή των νέων. Αξίζει να επενδύσουμε σε αυτό.
Οι Σικελοί που βρίσκω στο Υπουργείο Παιδείας και στην Περιφέρεια, μου μιλούν για συνεργασία και δηλώνουν πως και αυτοί και οι φίλοι τους από τη στιγμή που έχει ξεσπάσει η κρίση επισκέπτονται και θα επισκέπτονται την Ελλάδα.
Συμπαράσταση, αλληλεγγύη!
Όμορφοι χαμογελαστοί, ανοικτοί άνθρωποι. Εξάλλου το όλο τοπίο, είναι τόσο Μεσογειακό που αρκετές στιγμές νιώθω πως είμαι στην Κρήτη και ανεβαίνω το δρόμο προς την Τύλισο ή πηγαίνω προς τα Μάλλια και το Μοχό.
Όποιος θέλει να ξεφύγει από τη μελαγχολία και να νιώσει, σε αυτές τις εποχές, καλά ως Έλληνας, ας κάνει μια βόλτα από τη Σικελία. Σε μια επίσκεψη μας, ένας Ιταλός με αφήνει άφωνο: « Εμείς αγαπάμε την Ελλάδα. Εμείς ζούμε από την Ελλάδα!». Θέλοντας να πει πως ένα μεγάλο μέρος της τουριστικής τους κίνησης το οφείλουν στα μνημεία που η Μεγάλη Ελλάδα έχει να επιδείξει. Αναγνώριση και σεβασμός!
Malvasia di Candia & Vino Bianco Grecano
Και η έκπληξη, ένα μάθημα για όλους εμάς. To γεύμα ή το δείπνο μας, πάντα με πάστα και πολλά θαλασσινά ολόφρεσκα(!!!), το συνοδεύει κρασί μοσχάτο Ελληνότροπο (vino bianco Grecano).
Μα ακόμη κάτι πιο ξεχωριστό για μας τους Κρητικούς: Τελειώνοντας κάθε γεύμα ή δείπνο, τρία απεριτίφ προτείνονται, σε όλες τις ταβέρνες και τα καλά εστιατόρια: Γκράπα (ρακί), Λιμοντσέλο(λικέρ από λεμόνι) και … Malvasia di Candia!!!
Στην υγειά μας!
Ο κ. Μανόλης Αλεξάκης
Είναι Συντονιστής Εκπαίδευσης Δυτικής Ευρώπης
Περιφερειακός Σύμβουλος