ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Εισαγωγή
………...……………………………...………………….……………….. 2
Ενότητα
Α΄: Η διαφοροποίηση και αποξένωση της λατινικής Δύσης από τη βυζαντινή Ανατολή
……………...…………………………..……………………… 3
Ενότητα
Β΄: Οι
λόγιοι Έλληνες του 19ου αιώνα υιοθετούν την αρνητική εικόνα του Βυζαντίου .……………………………………………………………………… 6
Συμπέρασμα
………..….………………….….……………………………………... 8
Βιβλιογραφία
...……………………………….…………………………………….. 9
Εισαγωγή
Την περίοδο της κατάκτησης της Ελλάδας από
τους Ρωμαίους οι Έλληνες έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τον λατινικό κόσμο
που τους ήταν ως τότε ουσιαστικά άγνωστος. Υποχρεωμένοι να συμβιώσουν για
πολλούς αιώνες, ανταλλάσσουν πολιτισμικά στοιχεία και δέχονται αλληλεπιδράσεις,
παρ’ όλες τις προστριβές σε θρησκευτικό, εκκλησιαστικό, αλλά και πολιτικό
επίπεδο. Όμως οι διαφορές και οι αντιθέσεις τους εξακολούθησαν να είναι μεγάλες
και αγεφύρωτες με αποτέλεσμα, τα επόμενα χρόνια η συμβίωσή τους να είναι γεμάτη
προστριβές, έριδες και αντιπαραθέσεις, ιδιαίτερα μετά την ίδρυση της ανατολικής Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. Αποτέλεσμα της
χιλιετούς αυτής κοινής πορείας και ιστορίας ήταν η διαμόρφωση ενός κλίματος
αμοιβαίας αντιπαλότητας, καχυποψίας και πολλές φορές μίσους, ανάμεσα στους δύο
μεγάλους πολιτικούς και πολιτισμικούς χώρους της Δύσης και της Ανατολής.
Στα κατοπινά χρόνια, η ιστοριογράφοι
αποτύπωσαν με τους κονδυλοφόρους τους την ιστορία της Βυζαντινής αυτοκρατορίας κατά
το δικό τους συμφέρον, επηρεασμένοι από τις καταβολές και την καταγωγή τους, αποτυπώνοντάς
τη με μειωτικές εκφράσεις και απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς, κάτι πως ως τον 19ο
αιώνα, αποδέχτηκαν και Έλληνες διανοούμενοι.
Στην παρούσα εργασία εμβαθύνουμε στα αίτια της διαφοροποίησης και αποξένωσης της
Λατινικής Δύσης από τη Βυζαντινή Ανατολή και αναζητούμε τους λόγους που οδήγησαν τους Έλληνες διανοούμενους
των αρχών του 19ου αιώνα να υιοθετήσουν την αρνητική εικόνα του
Βυζαντίου στη Δύση.
Ενότητα Α΄: Η
διαφοροποίηση και αποξένωση της λατινικής Δύσης από τη βυζαντινή Ανατολή
Η απομάκρυνση της Δύσης από τη Ανατολή και
η αντίθεση ανάμεσα στη Ρώμη και την Κωνσταντινούπολη άρχισε να παίρνει πολύ
σοβαρή μορφή από την εποχή που ο πάπας
Γρηγόριος ο Α΄ (590-614) θεώρησε
τον τίτλο «οικουμενικός» που έλαβε ο πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Ιωάννης Δ΄, ο λεγόμενος Νηστευτής, σαν ένα αδικαιολόγητο
σφετερισμό.[1]
Η ρήξη ανάμεσα στην Ανατολή και τη Δύση είχε
δημιουργήσει ήδη από τον 5ο αι. μ.Χ. πρόσκαιρες κρίσεις, όπως και
τον 7ο αιώνα με την αποκοπή των επαρχιών της Μέσης Ανατολής και την οριστική απομάκρυνση ενός κομματιού του
χριστιανικού κόσμου με μονοφυσιτικές απόψεις, όμως κατά τον 9ο αιώνα
πήρε διαστάσεις μεγαλύτερες καθώς εμφανίστηκε περισσότερο εκκλησιαστική παρά
δογματική, με αποτέλεσμα να οδηγήσει αναπόφευκτα στο σχίσμα των δύο εκκλησιών, στην πραγματικότητα όμως τα προβλήματα
και οι διαφορές είχαν ακόμη πολιτικό αλλά και πολιτισμικό χαρακτήρα.[2]
Τον 9ο αιώνα η Ρώμη,
αποκόπτοντας κάθε σχέση με την αυτοκρατορία της Ανατολής, θέτει επιτακτικά το
ζήτημα του «παπικού πρωτείου», κάτι
που είχε τεθεί από τον 4ο αι., προσπαθώντας να επιβάλλει την
ηγεμονική πρωτοκαθεδρία του πάπα σ’ ολόκληρο τον χριστιανικό κόσμο και οι
ενέργειες του πάπα Νικολάου Α΄ (858-867
μ.Χ), ως πραγματική αιτία, οδηγούν στο σχίσμα του 867 μ.Χ., όταν μια από τις γιγάντιες μορφές της ιστορίας των ελληνικών γραμμάτων, ο πατριάρχης
Κωνσταντινουπόλεως Φώτιος, εκπροσωπώντας τις διαθέσεις της Ανατολής, απέρριψε τις αξιώσεις του.[3] Πολύ
βαθύτερο, αν όχι οριστικό, έγινε το σχίσμα το 1054, με εκατέρωθεν αναθέματα, μεταξύ του Καρδινάλιου Ουμβέρτου ο οποίος στην Αγία Σοφία την 16η Ιουλίου 1054 απέθεσε
στην Αγία Τράπεζα απόφαση αφορισμού
εναντίον του Πατριάρχη, με τον Κηρουλάριο
να απαντά με αφορισμό εναντίον του Ουμβέρτου,
μια εποχή που οι Ανατολικοί δεν αρκέστηκαν στην εναντίωση για τις αξιώσεις του «παπικού πρωτείου», θέτοντας δογματικά
ζητήματα και αιτιάσεις για το ζήτημα της «αίρεσης του φιλιόκβε (filioque: και εκ του Υιού)» που αλλοίωνε την πίστη στην Αγία
Τριάδα, «τα άζυμα» την χρήση δηλαδή άζυμου
άρτου στη θεία
λειτουργία και την «αγαμία» των
ιερέων, με τους Δυτικούς να τηρούν αδιάλλακτη στάση.[4]
Η αφετηρία της διάστασης αυτής μπορεί να
αναζητηθεί σε πολιτισμικό κυρίως επίπεδο, καθώς είναι αρκετά δύσκολο στους μεν
Ανατολικούς να διαβάζουν και να κατανοούν τα γραμμένα στα λατινικά θεολογικά έργα
των Δυτικών και από την άλλη οι Λατίνοι τις γραμμένες στα Ελληνικά θεολογικές
σκέψεις και απόψεις των Βυζαντινών, δύο περιοχές με διαφορετική κουλτούρα, συνήθειες
και νοοτροπία.[5] Πολύ σοβαρότεροι βεβαίως
είναι οι πολιτικοί λόγοι της εκρηκτικής ρήξης ανάμεσα στους δύο κόσμους, καθώς
ο πάπας ως αρχηγός του παπικού κράτους
στη Μέση Ιταλία από το 755, προσπαθεί
να επιβληθεί και να ηγεμονεύσει, επιχειρώντας να θέσει υπό τον απόλυτο έλεγχό
του τους πάντες και τα πάντα, τις χριστιανικές εκκλησίες και την εκκλησιαστική
εξουσία, αλλά και κάθε κοσμική εξουσία, αυτοκράτορες και βασιλείς.[6]
Οι Δυτικές αντιλήψεις με τη «θεοκρατική αντίληψη του κόσμου», την
άποψη δηλαδή πως η διακυβέρνηση των ανθρώπων εξαρτάται απόλυτα από την
εκκλησιαστική εξουσία, η θρησκευτική και πολιτική ηγεμονία του πάπα ως αρχιερέα
των καθολικών, ο
οποίος είναι γι αυτούς ανώτερος των συνόδων και των
κανόνων και επί όλων των κοινωνικών ή εκκλησιαστικών υποθέσεων έχει το «αλάθητο», δεν μπορεί δηλαδή να σφάλλει, οι αποφάσεις του είναι τελεσίδικες και
δεν αμφισβητούνται, αλλά και η αδιαλλαξία των ίδιων των Δυτικών, έδωσαν
εκπληκτικές διαστάσεις στο αγεφύρωτο
χάσμα με τους ανατολικούς Βυζαντινούς.[7]
Κατά τον 12ο αι., ανεξάρτητα
από τις αιτίες των Σταυροφοριών και ασχέτως
της συμμετοχής του Βυζαντίου, η παρουσία Λατίνων
Σταυροφόρων στο Βυζάντιο δημιουργούσε ασφαλώς αρνητική εικόνα, καθώς για
τους Βυζαντινούς αξιωματούχους η παρουσία τους ήταν πρόβλημα και η απελευθέρωση
των Αγίων Τόπων ως σκοπός της
εκστρατείας τους ήταν απλά προσχηματικός για την κατάκτηση της αυτοκρατορίας.[8] Το
1204 οι Δυτικοί Σταυροφόροι της Δ΄ Σταυροφορίας καταλαμβάνουν την
Κωνσταντινούπολη και καταλύουν την Βυζαντινή
Αυτοκρατορία, ανακύπτοντας έτσι τρία βυζαντινογενή ελληνικά κράτη, της
Νίκαιας, της Ηπείρου και της Τραπεζούντας, σηματοδοτώντας την αρχή του τέλους
για τη χιλιόχρονη ιστορία της Βυζαντινής
Αυτοκρατορίας, καθώς Βούλγαροι
και Σέρβοι ισχυροποιούνται και οι Οθωμανοί Τούρκοι ιδρύουν κράτος στην Μικρά Ασία, λίγα χρόνια αργότερα.[9] Με
την κατάληψη της Βυζαντινής αυτοκρατορίας κατά την Τέταρτη Σταυροφορία το θεωρούμενο ως τότε προσωρινό, πολιτικό και
πολιτισμικό σχίσμα παγιώθηκε και σε θεσμικό επίπεδο η Δύση έπαψε να αναγνωρίζει
το Βυζάντιο ως πνευματική και πολιτική οντότητα, καθώς έχουμε δύο κατόχους του
τίτλου του πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως και δύο τιτλούχους αυτοκράτορες.[10] Αμέσως
μετά την πτώση της Πόλης, οι κατακτητές Λατίνοι,
θέλοντας να γελοιοποιήσουν τους ηττημένους Βυζαντινούς,
φορούσαν φαρδιά ρούχα και φτιασίδια,
κρατώντας χαρτιά στα χέρια τους, θεωρώντας πως ήταν ένας λαός από γραφιάδες, μέλη
της γραφειοκρατικής τάξης που υπήρξε κυρίαρχη την εποχή εκείνη.[11] Η
συμπεριφορά των Λατίνων απέναντι στους Βυζαντινούς παρουσιάζεται πάντα σαν
περιφρονητική γεμάτη μίσος, χωρίς ανοχή και οι βυζαντινοί συγγραφείς τη
χαρακτηρίζουν αγέρωχη, ιταμή, αλαζονική, «υψηλαύχεν»,
πως ξεπερνά κάθε όριο.[12]
Όμως οι απόψεις των Δυτικών για τους
Έλληνες Βυζαντινούς, προερχόμενη πιθανόν από συμπλέγματα κατωτερότητας, γενικά
ήταν βαθιά ανθελληνικές. Ο Λιουτπράνδος
επίσκοπος της Κρεμώνας, απεσταλμένος του Γερμανού αυτοκράτορα Όθωνα Α΄ (962-973), επισκέπτεται την Κωνσταντινούπολη το 968 μ.Χ. και
διαπραγματεύεται με τον αυτοκράτορα
Νικηφόρο Φωκά το συνοικέσιο του γιου του Όθωνα με την αρχοντοπούλα Θεοφανώ.[13] Πιθανόν
εξοργισμένος από την επιφυλακτική συμπεριφορά των Βυζαντινών ή με σκοπό την
απαξίωσή τους και την αποβολή κάθε «συμπλέγματος
κατωτερότητας» των δυτικών αναγνωστών του προς την ανατολική αυτοκρατορία, έγραψε
μια άκρως εμπαθή και σφόδρα επικριτική αναφορά στην οποία ο «βασιλιάς των Ελλήνων είναι μαλλιαρός,
φοράει χλαμύδα με μακριά μανίκια και γυναικείο μανδύα, είναι ψεύτης, απατεώνας,
αδυσώπητος, πονηρή αλεπού, υπερόπτης, ψευδοταπεινόφρων, τσιγκούνης, πλεονέκτης,
τρώει σκόρδο, κρεμμύδια και πράσα...» και οι Έλληνες της Πόλης
παρουσιάζονται ως «επιπόλαιοι»,
«ανόητοι», «κόλακες», «φιλάργυροι», «δόλιοι», «απατεώνες», «αναξιόπιστοι»,
«ψεύτες» και «προδότες».[14] Για «γηρασμό», «εκφυλισμό» και «διαφθορά» των Ελλήνων επί ρωμαιοκρατίας μιλούν δύο Άγγλοι
διπλωματικοί υπάλληλοι, ο Γουίλιαμ Ήτον στα τέλη του 18ου αι., ο
οποίος υποστηρίζει ότι «μερικά από τα ελαττώματα τους οφείλονται στην
εξαχρείωση, στη σήψη και στην παρακμή τους, που είχε αρχίσει ήδη από τους
κλασσικούς χρόνους» και ο Θωμάς
Θόρντον στις αρχές του 19ου
αι., που θα εκφραστεί με την ίδια αφέλεια, με τον Γιάκομπ Φαλμεράυερ, ότι «στους απογόνους
των Ελλήνων δεν θα βρει κανείς ούτε σταγόνα αίματος των μαραθωνομάχων
Αθηναίων», καθώς υποστηρίζει ότι οι
Έλληνες «έχουν χάσει την αγάπη για την ελευθερία».[15]
Η Σύνοδος
Φεράρας-Φλωρεντίας (1439) έδωσε για τελευταία φορά στο Βυζάντιο διεθνές κύρος, με τους Βυζαντινούς να
θέτουν υπό αμφισβήτηση κάθε προσθήκη στο Σύμβολο
της Πίστεως, ενώ παραδέχτηκαν ότι κατά τα άλλα η προσθήκη του filioque αποσαφήνιζε τη θεολογία της
εκπόρευσης του Αγίου Πνεύματος,
παραδοχή που παρείχε ισχυρή βάση για τη
συμφωνία σχετικά με την Ένωση των
Εκκλησιών.[16]
Ενότητα Β΄: Οι λόγιοι
Έλληνες του 19ου αιώνα υιοθετούν την αρνητική εικόνα του Βυζαντίου
Σε μια περίοδο που ο Ελληνισμός προσπαθεί να βρει την ταυτότητά του, οι εκφραστές της Ελληνικής διανόησης στα τέλη του 18ου
και στις αρχές του 19ου αι. συνετέλεσαν στην απαξίωση του Βυζαντίου καθώς έστρεψαν το ενδιαφέρον και την μελέτη
στην αρχαία Ελλάδα των κλασικών χρόνων, μέσω της διαμάχης μεταξύ προοδευτικών
και συντηρητικών εκφραστών του Διαφωτισμού.
Οι Έλληνες διαφωτιστές συνάντησαν δύο πνευματικές τάσεις εισηγμένες από την
Ευρώπη, το Διαφωτισμό των κύκλων της
λογιοσύνης, που πίστευε πως ο πολιτισμός έλκει την καταγωγή του στην αρχαία
Ελλάδα της κλασσικής εποχής και το ρομαντισμό που στρέφεται στο αρχαίο
Ελληνικό παρελθόν υπό τη μορφή του ρομαντικού
νεοκλασικισμού, με φορέα τους αστούς και μεσοαστούς, δύσκολα όμως και εδώ
το Βυζάντιο θα εύρισκε τη θέση του.[17] Ο
θεοκρατικός χαρακτήρας και ο εναγκαλισμός της εκκλησίας και του κλήρου με
το κράτος στο Βυζάντιο, βρίσκει αντιμέτωπους τους Έλληνες διαφωτιστές, καθώς
θεωρούν πως στέρησαν την ένταση ανάμεσα στο πνευματικό και το λαϊκό στοιχείο
κάτι που αντίθετα στη δύση συνέβαλε στη δημιουργία δυτικοευρωπαϊκής συνείδησης.[18] Η
χριστιανική κοσμοθεωρία των Βυζαντινών που αντιτίθεται στις αντιλήψεις των
δυτικών φιλοσόφων του 18ου αιώνα, μαζί με την ιδέα της βυζαντινής
οικουμενικότητας και τις αιτιάσεις του Νικολάου Μυστικού πως «η Δύση ανήκει στο
κράτος των Ρωμαίων», εννοώντας το Βυζάντιο και του Νικηφόρου Φωκά ότι «η
κυριαρχία των θαλασσών είναι δική του», δείχνουν πως Βυζαντινή εξουσία
προσπάθησε να επιβληθεί στους υπολοίπους, ως θεία βούληση.[19]
Οι Φαναριώτες
έμποροι και τα μέλη των Ελληνικών
παροικιών στην Ευρώπη αποτελούν τους μοχλούς μετάβασης των ιδεών και των
μηνυμάτων του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού στον κατακτημένο από τους Οθωμανούς
Ελλαδικό χώρο. Ωστόσο τα αιτήματα διαφοροποιούνται καθώς ο Ελληνικός
Διαφωτισμός θέτει ως στόχο την εθνική απελευθέρωση από τον Τουρκικό ζυγό, με
εργαλείο επίτευξης του στόχου αυτού την σύνδεση των Νεοελλήνων με το απώτερο
αρχαίο παρελθόν τους, την ένδοξη αρχαία Ελλάδα της φιλοσοφίας και του
πολιτισμού.[20] Την καλλιέργεια της
αρχαιογνωσίας και την ανακάλυψη της αρχαίας Ελλάδας από τους Ευρωπαίους, ήδη
από την εποχή της αναγέννησης, εκμεταλλεύονται οι φορείς του Νεοελληνικού Διαφωτισμού για να
μεταλαμπαδεύσουν στους υπόδουλους Έλληνες την γνώση για την ιστορία και το
αρχαίο παρελθόν τους με στόχο την αφύπνιση ή τη δημιουργία εθνικής συνείδησης.[21] Η
απόπειρα να αναβιώσει ο Ελληνισμός ως έθνος-κράτος βασίστηκε στη θεωρία της «μετακένωσης» του Αδαμάντιου Κοραή, η οποία έλεγε πως αν οι «Ελληνόφωνοι Γραικοί» του βαλκανικού
νότου ήθελαν να ξαναβρούν την ελληνικότητά τους όφειλαν πρώτα να ασπαστούν
το δυτικό πολιτισμό, εφόσον η «δύση είναι
η κιβωτός της αυθεντικής ελληνικότητας».[22] Ο
Κοραής ανέφερε πως κατά τον 12ο αι. οι Έλληνες στέναζαν κάτω από την
πίεση των Βυζαντινών αυτοκρατόρων που τους αποκαλεί «Γραικορωμαίους τυράννους» και βαρβάρους,
που ζουν πλούσια και αβασάνιστα σε βάρος του λαού, θεωρώντας χρέος των
διαφωτιστών να μην επιτρέψουν την επιστροφή στο «Βυζαντινισμό» αλλά να μιμηθούν την «φωτισμένη» Ευρώπη.[23]
Η αποκατάσταση της Ελληνικής
ιστοριογραφίας με το Βυζάντιο αρχίζει στα μέσα του 19ου αι. από τους
Σκαρλάτο Βυζάντιο, Σπυρίδωνα Ζαμπέλιο
και Κωνσταντίνο Παπαρρηγόπουλο, καθώς
ο τελευταίος αναγνωρίζει ως άμεσους προγόνους των Νεοελλήνων τους Βυζαντινούς.[24]
Συμπέρασμα
Κατά κοινή ομολογία, τα αίτια του χάσματος
και στη συνέχεια του σχίσματος ανάμεσα στην Ανατολή και τη Δύση, την εποχή του
Βυζαντίου, είχαν βαθιά πολιτικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά.
Το «παπικό
πρωτείο» και η προσπάθεια επιβολής της επιρροής του πάπα σ’ ολόκληρο το
χριστιανικό κόσμο από τη μια και οι δογματικές διαφορές ανάμεσα στις δύο
εκκλησίες, αποτελούσαν την αφορμή για την εκδήλωση σοβαρότερων διαφορών, που
είχαν τις ρίζες τους κυρίως στην διαφορετική τους κουλτούρα, αλλά και σε ποικιλόμορφα συμφέροντα.
Οι Λατίνοι και οι υπόλοιποι Δυτικοί
εποφθαλμιούν την αίγλη και τον πλούτο της Κωνσταντινούπολης και της
αυτοκρατορικής αυλής, την οικονομική ευμάρεια της μεσαίας τάξης και των εμπόρων
της Βυζαντινής αυτοκρατορίας, την επιρροή της στην Μέση Ανατολή και σε μεγάλο
μέρος του τότε γνωστού κόσμου.
Επιπλέον το συναίσθημα της
μειονεξίας των Ευρωπαίων έναντι των Ελλήνων, της τεράστιας, λαμπρής ιστορικής
και πολιτισμικής τους κληρονομιάς, γινόταν ολοένα και μεγαλύτερο εμπόδιο στην
αποδοχή της συμβολής του Βυζαντίου στο πολιτικό και πολιτιστικό γίγνεσθαι για
μια περίπου χιλιετία.
Οι Δυτικοί οικειοποιούνται
τρόπον τινά το αρχαίο κλασικό, ένδοξο παρελθόν των Ελλήνων, συνεπικουρούμενοι
μάλιστα από Έλληνες διανοούμενους όπως ο Αδαμάντιος Κοραής, απορρίπτοντας μετά
βδελυγμίας τη Βυζαντινή ιδεολογία και κοσμοθεωρία η οποία βρισκόταν σε πλήρη
αντίθεση με τα πιστεύω του Διαφωτισμού.
Σήμερα, η διάρκειας δέκα
αιώνων ιστορία του Βυζαντίου, παρ’ όλα τα σκοτεινά της σημεία, δεν έχει ανάγκη
υπερασπιστών, καθώς έχει μελετηθεί αρκετά και έχει δώσει πολλαπλά στοιχεία για
το βάθος και την αξία της.
Βιβλιογραφία
- Άνγκολντ Μάικλ, «Το Βυζάντιο τις παραμονές της Άλωσης», στο «Η άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς», Τομές και συνέχεια, μετάφραση: Ανδρέας Παππάς, εκδ. Κριτική, Αθήνα, 2013.
- Βακαλόπουλος Απόστολος Ε., Ο χαρακτήρας των Ελλήνων: Ανιχνεύοντας την εθνική μας ταυτότητα: Έρευνα, πορίσματα, διδάγματα, Τυπ. Αλτιντζή, Θεσσαλονίκη 1983.
- Γιανναράς Χρήστος, Έξι φιλοσοφικές ζωγραφιές, εκδ. Ίκαρος, Αθήνα, Α' Έκδοση: 2011.
- Γιαννόπουλος Ιω., Κατσιαμπούρα Γ., Κουκουζέλη Α., Εισαγωγή στον Ελληνικό Πολιτισμό, τόμος Β΄: Σημαντικοί Σταθμοί του Ελληνικού Πολιτισμού, ΕΑΠ, Πάτρα, 2000.
- Γλυκατζή–Αρβελέρ Ελένη, Η πολιτική ιδεολογία της βυζαντινής αυτοκρατορίας, μτφρ. Τούλας Δρακοπούλου, εκδ. Ψυχογιός, Αθήνα 2003.
- Γουναρίδης Πάρις, «Η εικόνα των Λατίνων την εποχή των Κομνηνών», Ινστιτούτο Βυζαντινών Ερευνών, Σύμμεικτα 9, Αθήνα, 1994.
- Δημητρακόπουλος Φώτης, Βυζάντιο και Νεοελληνική Διανόηση στα μέσα του δεκάτου ενάτου αιώνος, εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 1996.
- Λιουτπράνδος της Κρεμώνας, Πρεσβεία στην Κωνσταντινούπολη του Νικηφόρου Φωκά, μετάφραση: Δημήτρης Δεληολάνης, Στοχαστής, 1997.
- Roth Karl, Ιστορία του Βυζαντινού Πολιτισμού, μεταφρ. Ν. Σβορώνος, Εκδ.Οίκος: Αετός, Αθήνα 1949.
- Hinterberger M., Από το ορθόδοξο Βυζάντιο στην καθολική Δύση. Τέσσερις διαφορετικοί δρόμοι, στο: Ε. Γραμματικοπούλου (επιμ.), στο «Το Βυζάντιο και οι απαρχές της Ευρώπης». Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Αθήνα, 2004.
[1] Roth Karl, Ιστορία του Βυζαντινού
Πολιτισμού, μεταφρ. Ν. Σβορώνος, Εκδ.Οίκος:
Αετός, Αθήνα 1949, σελ. 69
[2] Γιαννόπουλος
Ιω., Κατσιαμπούρα Γ., Κουκουζέλη Α., Εισαγωγή
στον Ελληνικό Πολιτισμό, τόμος Β΄: Σημαντικοί
Σταθμοί του Ελληνικού Πολιτισμού, ΕΑΠ, Πάτρα, 2000, σ. 291.
[3]
Γιαννόπουλος Ιω., ό.π., σελ. 291-292.
[4]
Γιαννόπουλος Ιω., ό.π., σελ. 292.
[5]
Γιαννόπουλος Ιω., ό.π., σελ. 292.
[6]
Γιαννόπουλος Ιω., ό.π., σελ. 292.
[7]
Γιαννόπουλος Ιω., ό.π., σελ. 292-293.
[8] Γουναρίδης
Πάρις, «Η εικόνα των Λατίνων την εποχή
των Κομνηνών», Ινστιτούτο Βυζαντινών Ερευνών, Σύμμεικτα 9, Αθήνα, 1994, σελ.
160.
[9]
Γιαννόπουλος Ιω., ό.π., σελ. 258.
[10]
Hinterberger M., Από το ορθόδοξο Βυζάντιο στην καθολική Δύση. Τέσσερις
διαφορετικοί δρόμοι, στο: Ε. Γραμματικοπούλου (επιμ.), στο «Το Βυζάντιο και
οι απαρχές της Ευρώπης». Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Αθήνα, 2004, σελ. 74.
[11] Γουναρίδης
Πάρις, ό.π., σελ. 171.
[12] Γουναρίδης
Πάρις, ό.π., σελ.
166.
[13]
Λιουτπράνδος της Κρεμώνας, Πρεσβεία στην Κωνσταντινούπολη του Νικηφόρου Φωκά,
μετάφραση: Δημήτρης Δεληολάνης, Στοχαστής, 1997, σελ. 26.
[14]
Λιουτπράνδος της Κρεμώνας, ό.π., σελ. 26.
[15] Βακαλόπουλος Απόστολος
Ε., Ο χαρακτήρας των Ελλήνων: Ανιχνεύοντας
την εθνική μας ταυτότητα: Έρευνα, πορίσματα, διδάγματα, Τυπ. Αλτιντζή, Θεσσαλονίκη
1983, σελ. 74.
[16] Άνγκολντ
Μάικλ, «Το Βυζάντιο τις παραμονές της
Άλωσης», στο «Η άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς», Τομές και
συνέχεια, μετάφραση: Ανδρέας Παππάς, εκδ. Κριτική,
Αθήνα, 2013.
[17] Δημητρακόπουλος
Φώτης, Βυζάντιο και Νεοελληνική Διανόηση στα μέσα του δεκάτου ενάτου αιώνος, εκδ.
Καστανιώτη, Αθήνα 1996, σελ.29-30.
[18] Cyril
Mango (επιμ), Ιστορία του Βυζαντίου, μτφρ. Όλγα Καραγιώργου, εκδ. Νεφέλη, Αθήνα
2006, σελ.38.
[19] Γλυκατζή–Αρβελέρ
Ελένη, Η πολιτική ιδεολογία της βυζαντινής αυτοκρατορίας, μτφρ. Τούλας
Δρακοπούλου, εκδ. Ψυχογιός, Αθήνα 2003, σελ.53-54.
[20] Γιαννόπουλος
Ιω., ό.π.,
σελ. 421.
[21]
Γιαννόπουλος Ιω., ό.π., σελ. 421.
[22] Γιανναράς
Χρήστος, Έξι φιλοσοφικές ζωγραφιές, εκδ. Ίκαρος, Αθήνα, Α' Έκδοση: 2011, σελ.
[23] Δημητρακόπουλος Φώτης,
ό.π., σελ.37.
[24]
Γιαννόπουλος Ιω., ό.π., σελ. 252.
Δημήτρης Β. Καρέλης
Συγγραφέας – Αρθρογράφος -Πολιτισμολόγος,
Πτυχιούχος του τμήματος Σπουδών στον Ελληνικό Πολιτισμό της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του ΕΑΠ.
karelisdimitris@gmail.comΣυγγραφέας – Αρθρογράφος -Πολιτισμολόγος,
Πτυχιούχος του τμήματος Σπουδών στον Ελληνικό Πολιτισμό της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του ΕΑΠ.
(ΕΛΠ10-3)