Πηγές και κρήνες του Δομοκού
Γράφει ο Δημήτρης Καρέλης*
Βρύσες ή κρήνες υπήρχαν σε κάθε χωριό και πόλη, εκτός από τις περιοχές όπου η ύδρευση γινόταν από πηγάδια, που φρόντιζαν να μη λείψει τούτο το αγαθό από κανέναν, ακόμα κι όταν το νερό ήταν περιορισμένο, λόγω της λειψυδρίας του καλοκαιριού. Σε κάποιος τόπους, κατασκεύασαν βρύσες, για να συγχωρεθούν οι πεθαμένοι, όπως φτιάχνουμε στον τόπο μας τα εικονοστάσια.
Λένε πως οι Νεράιδες, έβγαιναν εκεί που ήταν νερά ή βρύσες, και χόρευαν. Πολλά και γραφικά, λατρευτικά ελληνικά έθιμα, τελούνταν στις βρύσες και στις πηγές των χωριών τις χρονιάρες μέρες. Οι νοικοκυρές απόθεταν μειλίγματα, βούτυρα, καρπούς ή άνθη και κάποτε άναβαν ένα καντήλι στην κρήνη του χωριού. Αλλού την ημέρα του Αι-Γιαννιού στόλιζαν ένα κορίτσι με λουλούδια και μ’ ένα κρεμαστό δοχείο (δακράτσο= μπακράτσι), με τραγούδια και χαρές πήγαιναν στη βρύση να πάρουν καθαρό νερό. Τα φώτα πάλι, «Άγιαζαν οι βρύσες κι τα νιρά» κι οι νέες νύφες «κέρναγαν» ασημένια νομίσματα τις βρύσες για να’χει το καινούριο νοικοκυριό, όλα του κόσμου τα καλά. Την πρωτοχρονιά έφερναν στο σπίτι το «άκριτο», αμίλητο νερό, για να έχει καλοτυχία το σπιτικό. Έπρεπε ωστόσο να είναι από τρεις βρύσες, για να φανερώσει στα κορίτσια το γαμπρό.
Άφθονα ήταν τα πόσιμα νερά που υδρεύανε το Δομοκό και πολλές βρύσες με πελεκητές πέτρες, τρέχανε το κρυσταλλένιο τους νερό, συνέχεια μέρα – νύχτα και με τις δροσερές σταλαγματιές τους δρόσιζαν τους διαβατάρηδες. Πολλές από τούτες τις βρύσες, είχαν μια μεγάλη πέτρινη γούρνα, για το πότισμα των ζώων και το πλύσιμο των ρούχων. Από αρχαιοτάτων χρόνων ο Δομοκός και τα χωριά του υδρεύονταν μέσω πηγαίων υδάτων από κρήνες, πηγές και πηγάδια με κρυστάλλινα γάργαρα νερά.
Ο Εβλιγιά Τσελεμπή, Τούρκος χρονογράφος και περιηγητής, έγραφε σχετικά στο «Οδοιπορικό στην Ελλάδα», όταν το 1668 πέρασε από το Δομοκό: «Το ζωογόνο νερό υπάρχει άφθονο στο Δομοκό, αλλά τα μποστάνια και τ’ αμπέλια βρίσκονται μακριά απ’ το φρούριο».
Εντός της πόλης του Δομοκού κατά το 1881, υπήρχαν οκτώ κρήνες πόσιμου ύδατος.
Πλάτανος – Βρύση : Βρίσκεται προς την ακραία δυτική πλευρά της πόλης, προς τον Θαυμακό (τότε Κάτω Δομοκός), όπου υπήρχε συστάδα από πλατάνους και ένας γεροπλάτανος άνω των χιλίων ετών, τον οποίο έκοψαν οι Γερμανοί κατακτητές κατά το έτος 1942, την περίοδο της κατοχής, «δεικνύοντες και εδώ τον βάρβαρον πολιτισμόν τους», (Θ. Καρατζάς 1962).
Μάτι – Βρύση: Βρισκόταν στην ακραία ανατολική πλευρά του Δομοκού, μέσα σε συστάδα πλατάνων και είχε γάργαρο πηγαίο νερό. Απέναντί της είχε κτιστεί η «Παιδούπολις», κατασκήνωση μικρών μαθητών, στο χώρο όπου στεγάζονται σήμερα το Κέντρο Υγείας Δομοκού και το Θεραπευτήριο Χρόνιων Παθήσεων. Ο χώρος εξακολουθεί και σήμερα να είναι όαση δροσιάς και ξεκούρασης για τους ταξιδιώτες, στη σκιά των πλατάνων και των άλλων πανύψηλων δέντρων, που βρίσκονται στο χώρο όπου λειτουργεί ταβέρνα-αναψυκτήριο, σε Δημοτικό οίκημα.
Δεν παραλείπουμε να προσθέσουμε στις παραπάνω βασικές κρήνες του Δομοκού και αυτές με τις οποίες συνέδεσε το όνομά του ο Σεραφείμ Μαργαριτόπουλος, από το Δομοκό, ο οποίος, σύμφωνα με τον Θεόδωρο Καρατζά (1962) «όπου εύρισκε πηγή με καθαρό, γάργαρο νερό, κατασκεύαζε και βρύση με δικές του δαπάνες». Το όνομά του λοιπόν συνδέθηκε με τις βρύσες αυτές, γνωστές ως «Σεραφείμ – Βρύσες».
Σ’ αυτές τις βρύσες αναφέρονται οι: Κάτω από τον Άγιο
Αιμιλιανό, στο «νέο συνοικισμό» Δομοκού, με την ονομασία «Μίσαγα», η
«Χειμάρα-Βρύση» στο Μπουγάζι, η «Βρύση-Μπάγια», η «Τόλια-Βρύση» πάνω από το
περιβόλι Γουλή, η «Κεραμίδα-Βρύση» στο Ματζοχώρι, η «Βρύση-Αλυάγα» πλησίον
οικίας Γ. Πανάρα στο Μελισσοχώρι ή Ματζοχώρι, η «Κρύα-Βρύση» κάτω και βόρεια
της οικίας Χ. Γουλή, «Λειβαδάκια» στο δρόμο προς την Ομβριακή, τη βρύση του
Παλαιού Προφήτη Ηλία (χωράφι Μ. Κοντινόπουλου), τη «Βρύση Παπαπέτρου» στις
Γόλιανες, την «Κοττά – Βρύση» προς την ανατολική πλευρά πλησίον του μνημείου
Κόκκαλη», τη «Σκαβδάκι – Βρύση» κάτωθι της οικίας Χ. Παπιώτη κλπ.
Συγγραφέας -Αρθρογράφος - Πολιτισμολόγος,
Πτυχιούχος του τμήματος Σπουδών
στον Ελληνικό Πολιτισμό της
Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του ΕΑΠ.
karelisdimitris@gmail.com